#1

Som min kära mor alltid sagt, det värsta som kan hända är att det går åt helvete.

Efter ungefär tusen tankar och idéer har jag landat i någon slags trygghet i det otrygga. Har lyckats plocka ut ett par stycken ord och meningar som jag anser kommer vara kraftfulla i min gestaltningsprocess som jag även ska tejpa upp på väggen vid min arbetsbänk i Småland.

Det oförutsägbara
Två världar möts
Raku
Experimentera
Svartgods
Främmande vatten
Känslomässig laddning
Kopparoxid

Dessa ord och meningar ska fungera som ett stöd när jag tappar tråden eller tålamodet, som jag ofta gör. Till största sannolikhet kommer det att komma till fler ord och meningar, kanske det försvinner några, det får tiden utvisa men dessa är i vilket fall som helst min utgångspunkt till själva gestaltningen. Vill inte gå in på för mycket detaljer kring varför jag valt som jag gjort och vilka betydelser de sitter på för mig riktigt ännu, lite mystik ska det la få finnas, kanske beror det på att jag själv inte är säker än på vad jag tänker, känner och tycker eller så är det för att kunna ge mig utrymme och friheten till att leka med kopplingar och associationer under processens gång.

Hur som helst är min tanke att jobba i stengodslera då det är ett material jag inte är så speciellt bekant med och det kan vara intressant att se vem som har makten där - leran eller jag. På så vis vill jag utmana de mönster som finns inom min när jag skapar, att inte vara resultatstyrd och konstruera praktiken i förväg utan istället låta materialet ta kontrollen där jag får anpassa mig och vara levande tillsammans med mitt material. Valet av teknik är också helt främmande för mig, rent praktiskt. Svartbränning är en traditionell hantverksteknik som använts under flera tusentals år i olika delar av världen.

Makt i min gestaltning kommer till liv genom abstrakta former, normbrytande kroppar, gester, kroppshållningar och handpositioner av något slag. Som vi diskuterat i konsthistorian så finns det makt i positioneringar och det vill jag på något vänster arbeta med i mitt skapande, ska ta referensfoton så att jag har något att förhålla mig till när jag sitter förvirrad med en lerkaka i näven. Min tanke är att det ska symbolisera att "ta makten tillbaka", det kan dels tolkas ur ett normkritiskt perspektiv kopplat till kroppar, vilka får synas egentligen? Det kan även tolkas som att det traditionella hantverket tar tillbaka makten från massproducering, konsumtionssamhället och teknologins framsteg. Ur ett undervisningsperspektiv kan detta öppna ögonen för delar av den visuella kulturens historia, nyfikenheten kring "annorlunda" tekniker samt öka kunskap kring materialets mångsidighet.

Har beställt 10 kg stengodslera som är på väg till Småland där jag ska fixa till en provisorisk ateljé. Plats för svartbränningen är avbockad på "att göra listan" så nu är det bara att kicka igång.

Veckans inspiratör:

Kjell Gunnarsson, Höör
http://rakukeramik.se/











Kommentarer

  1. Hej Mimmi!



    Det är spännande att du sätter makt i relation till material. Det är ju trots allt materialet som i många fall sätter (eller inte sätter) gränser. Tycker det vore intressant med en vidareutveckling på detta. Kanske kan du ge exempel ur den kommande processen om det dyker upp tillfällen då leran får styra mer än dig. Detta sätt att få in maktperspektivet tycker jag också är något du kan ta upp i rapporten. Hur många gånger väljer vi inte att strunta i att slutföra ett arbeta pga brist på materialkännedom? Här skulle även gå att få in en didaktisk koppling, typ hur man gör material tillgängliga för elever, även de material som är helt obekanta. Kanske kan det vara svårt för vissa elever att våga prova på någonting helt nytt, med rädsla för att misslyckas? I så fall har ju verkligen materialet makten. Om du reflekterar lite kring detta kanske det kan bli ett bra sätt att utnyttja din frustration ifall leran skulle krångla!



    Jag tycker det är roligt att du valt att utforska någonting helt främmande. Det är nog ett bra sätt att lättare kunna stanna kvar i processen när en, som du säger, inte kan vara helt resultatstyrd pga att resultatet till stor del är okänt. Jag skulle dock vilja veta lite mer om vad du ska göra rent praktiskt, t ex hur svartbränning går till. Kanske är detta något du kan beskriva i kommande inlägg. Du skriver att det använts i tusentals år och det skulle även vara lite intressant att veta mer om när/var. Det skulle även vara roligt att veta om det finns många konstnärer som arbetar med svartbränning. Jag har nämligen aldrig hört talas om det innan!


    Ditt inlägg väcker nyfikenhet och ganska många frågor! Jag tycker det är en bra idé att arbeta med kroppar och gester i relation till makt men kanske kan bli lite tydligare med exempel på skisser eller liknande. Du skriver om maktperspektivet kopplat till kroppar och vilka som får synas egentligen. Är tanken att du ska gestalta sådana kroppar som vanligtvis inte syns i t ex media? Eller snarare kroppar i gester som utstrålar olika typer av maktpositioner? Kanske är detta något du själv inte har så tydlig bild av än, eftersom du skriver att resultatet ska bli mer och mer synligt allt eftersom. 



    Just kroppen i relation till makt är även en otroligt relevant didaktisk koppling. Det kan vara en bra ingång att exempelvis synliggöra olika maktstrukturer i samhället genom att titta på olika konstverk och föra samtal kring dem. Kanske kan även du locka fram något form av samtal kring dina skulpturkroppar när de är färdiga, göra intervjuer och ta reda på t ex hur folk uppfattar makt i dem? Detta kanske är överkurs men det kan eventuellt vara bra material till din rapport! 



    Vidare tycker jag att det låter som att du kommer ha en rolig och utvecklande process! Det ska bli spännande att få höra mer om vad du tycker om att arbeta mer lera och svartbränning (och förhoppningsvis då få reda på mer om hur det går till, haha).

    

Åh, jag kom precis på. Det vore fint att kanske komplettera dina verk med foton? Du skriver att du ska vara i Småland och arbeta, kanske kan du få till några schyssta bilder i skogen när du svartbränner! Eller fota dina alster någonstans utomhus när de är färdiga och ha med på utställningen och/eller i rapporten. Bara en tanke!



    Lycka till!
    

/Josefin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

#2

#5