#2



Det har inte hänt allt för mycket inom min gestaltningsprocess sedan sist, har varit sjuk och missat både gestaltningshandledningen och rapporthandledningen. Mitt i allt kom en annan gestaltningsuppgift kopplat till upphovsrätt så det har inte funnits mycket tid över till annat. Det jag gjort är att jag tagit referensbilder till mina skulpturer, en enkel skiss kommer längre ner, letat efter inspirationsmaterial på bland annat Pinterest och Youtube samt letat efter lämplig litteratur. 

Svartbränning - how to

Detta är en teknik som använts av keramiker, bönder och många fler under väldigt lång tid, ungefär sedan järnåldern, vikingatiden. Det finns lite olika varianter på hur en kan svartbränna men den jag tänkte prova på är att lägga ner mina gods (skulpturer) i en plåtlåda tillsammans med halm. Något av det viktigaste i hela processen är att det är tätt förslutet för det ska vara så syrefattigt det bara går inne i plåtlådan, det är det som gör att godsen får en svart finish. En börjar med att elda runtomkring plåtlådan lite försiktigt i någon timme för att bränna ut syret som är kvar i plåtlådan, sedan eldar en på ordentligt i ett par timmar. Som jag har uppfattat det så tar en bränning ungefär 8 timmar och då hinner elden bli ca 700 grader varm, det viktiga är att inte öppna plåtlådan samma dag som bränningen varit. Det måste hinna svalna och då är det vanligt att vänta upp till en dag ungefär innan en kan öppna och se om det gått bra eller inte. Risken finns ju att godset har spräckt på flera ställen eller att det inte blivit helt svart (som jag önskar), men det kan ändå bli häftiga effekter om det skiftar i färg och ser sotigt ut. Till slut kan det vara en god idé att smörja in sina gods och då tänkte jag använda linolja för att polera upp den svarta finishen, det går även att använda bivax!

Här finns mer info om hur svartbränning gick till under vikingatiden för den som är intresserad!

Har även haft tankar på att prova på raku som är en gammal japansk teknik, det går ut på att en glaserar godsen i kopparoxid först och bränner i ugn innan en svartbränner utomhus (det finns många olika slags tekniker inom raku men detta är den jag skulle vilja testa). Det blir ett helt annat utseende, som jag tycker är väldigt nice! Då måste jag bara flirta in mig hos närmsta keramiker för att få låna en bränningsugn, men det är nog det minsta problemet. Däremot är själva kopparoxiden väldigt dyr, så vi får se om min plånbok tillåter det eller inte. Bilderna nedanför visar hur det kan se ut om en förbehandlar godsen med kopparoxid före svartbränning. (Bilder lånade från Pinterest)


Inspirationsbilder lånade från Pinterest 


                

                       

                                

Maktpositioner, bilder lånade från Pinterest



Snabb skiss på olika kroppsformer som jag vill gestalta på något sätt



Som jag skrev i föregående inlägg så är min tanke att göra skulpturer som föreställer normbrytande kroppar, det vill säga de kroppar som inte stämmer överens med samhällets ideal. Jag vill på något vis arbeta med gester och efter en stunds fundering så kom jag på att jag kanske ska göra både skulpturer som visar på maktfullhet och skulpturer som har ett maktlöst kroppsspråk. Har inte helt bestämt mig än för hur realistiska skulpturerna ska vara, det kanske slutar med något jätteabstrakt - vem vet. Vill även ha med abstrakta skulpturer som komplement till alla kroppar, filmen nedanför på Alexandra Engelfriet visar lite på hur jag eventuellt kan tänkas arbeta med den delen (dock i mindre format).
Hur som helst så tänker jag att leran får guida mig genom detta projekt, på fredag börjar jag med mina skulpturer! 
Alexandra Engelfriet abstrakt skulptur 
Alexandra Engelfriet

Didaktik & litteratur
Angående den didaktiska biten så har jag inte huggit något i sten riktigt än, jag har tänkt mycket på hur en som pedagog kan verka mer inkluderande genom att representera normbrytande kroppar i undervisningen. Men det hade också varit spännande att föra en diskussion kring hur materialet styr viljan, alltså att många elever (och andra) blir avskräckta från vissa typer av material på grund av liten kännedom. Hur kan jag som pedagog då skapa nyfikenhet kring det okända? Tänker att detta mycket väl hänger ihop med normerna om att allt som skapas ska vara "fint" för annars är det "dåligt". Det tål att tänkas på! 

Har i vilket fall som helst bestämt mig för åtminstone en bok jag vill utgå från till min rapport: 
Normkritisk pedagogik: makt, lärande och strategier för förändring (2010)

"Vad innebär normkritiska perspektiv på makt, lärande och strategier för förändring? Normkritisk pedagogik är ett begrepp som har etablerats i Sverige under de senaste åren. Med hjälp av feministiska, queerteoretiska och intersektionella angreppssätt undersöker bokens tio kapitel vad normkritiska perspektiv kan innebära och hur de kan användas i olika verksamheter. Bokens författare är forskare och praktiker verksamma inom högre utbildning, skolan, muesivärlden, ideella organisationer och statliga myndigheter. Genom ett gemensamt nätverk och enskilda projekt har de alla bidragit till att driva utvecklingen på området framåt." 

Skulle även vilja ha någon litteratur som är mer up to date så att säga, letandet fortsätter! 

→→→→→→→→
Som slutkläm på det hela har jag även börjat få lite tankar kring hur jag vill ställa ut i maj. Josefin la fram som förslag att ha med bilder till utställningen och det är inte helt omöjligt att det kan bli så, kanske både bilder från själva svartbränningen men kanske också "produktbilder" av något slag. Eller så kanske jag kör på lite extra med hur jag vill presentera allt, det återstår att se helt enkelt. Mycket kanske! Tänker att jag provar mig fram och ser vad som händer, det är inte alls omöjligt att jag får helt andra idéer när jag väl är djupt inne i min process - det brukar bli så, en lång associationskedja startas med alla projekt jag tar mig an. 










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

#5